eye

База даных «Человек года Витебщины»

type your text for first image here

База даных «Человек года Витебщины»

База даных «Прыдзвінскі край: гісторыя і сучаснасць»

type your text for second image here

База даных «Прыдзвінскі край: гісторыя і сучаснасць»

База даных «Віцебшчына: дакументальная спадчына»

type your text for third image here

База даных «Віцебшчына: дакументальная спадчына»

База даных «Художники Витебщины»

type your text for 4th image here

База даных «Художники Витебщины»

База даных «Афганистан. Без права на забвение»

type your text for 5th image here

База даных «Афганистан. Без права на забвение»

База даных «Каталог подписных изданий»

type your text for 7th image here

База даных «Каталог подписных изданий»

База даных «Вызваленне Віцебшчыны. 1943–1944»

type your text for 8th image here

База даных «Вызваленне Віцебшчыны. 1943–1944»

Віртуальны праект «Віцебшчына ў вайне 1812 года»

type your text for 9th image here

Віртуальны праект «Віцебшчына ў вайне 1812 года»

Віртуальны праект «Святыя заступнікі Віцебшчыны»

type your text for 10th image here

Віртуальны праект «Святыя заступнікі Віцебшчыны»

Виртуальны праект «Военные дороги библиотекарей Витебщины»

type your text for 11th image here

Виртуальны праект «Военные дороги библиотекарей Витебщины»

  • banner-95-library-2024
  • banner-Bykov-2024

 

  • anons-Vicebski-kraj-2024
  • anons-LABORATORY 14 11 2024
  • anons-VITEBSK-WITH-LOVE
  • anons-vzglyad-iznutri
  • anons-ExLibris
  • anons-presidential library
  • anons-litres
  • shkola-mastak
  • anons-echz
  • АНОНС
  • АНОНС
  • АНОНС
  • АНОНС
  • АНОНС
  • АНОНС
  • АНОНС
  • АНОНС
banner-god-kachestva-2024
banner-80-vyzvalennya-Belarusi-2024

Святая апякунка Беларусі

 manalogi-stagoddzyaw-2016

 

Святая апякунка Беларусі

Да 950-годдзя бібліятэкі Полацкага Сафійскага сабора

 

 

 

Еўфрасіння Полацкая... Без гэтага імя немагчыма ўявіць не толькі духоўнае жыццё на ўсходнеславянскіх землях у ХІІ стагоддзі, але і ўсю шматвяковую гісторыю Беларусі. Полацкая князёўна, ігумення, першая ў гісторыі нашай Бацькаўшчыны асветніца, святая Еўфрасіння пакінула аб сабе вечную памяць у душы народа. Яна з'яўлялася дачкой Святаслава-Георгія – меншага з сямі сыноў славутага полацкага князя Усяслава Брачыславіча (Чарадзея), і Сафіі – дачкі кіеўскага ўладара Уладзіміра Манамаха. Без жыццядзейнага шляху Еўфрасінні зусім немагчыма ўявіць жыццё на ўсходнеславянскіх землях, пачынаючы з XII стагоддзя і да нашых дзён.

Нарадзілася Еўфрасіння прыкладна ў 1104 годзе. Паводле адных крыніц, вучылася яна ў школе пры Сафійскім саборы, паводле іншых – пры княжацкім двары. З ранняга дзяцінства княжна была навучана чытанню. Да навук праяўляла цікаўнасць і вялікія здольнасці, ды і магчымасці былі: дзяўчынка мела доступ да самых розных тагачасных кніг. Апрача Бібліі яна чытала творы рымскіх і візантыйскіх багасловаў, славянскіх асветнікаў Кірылы і Мяфодзія. Князёўна вывучала Нестараву «Аповесць мінулых гадоў» і візантыйскія хронікі, якія знаёмілі з падзеямі сусветнай гісторыі. Да рук Еўфрасінні траплялі філасофскія трактаты, у тым ліку, як лічаць гісторыкі, і працы Арыстоцеля і Платона. Любоў да кніжнага вучэння спалучалася ў дзяўчынкі са стараннай малітвай, а знешняя прыгажосць – з цнатлівасцю. Слава пра прыгожую, мудрую, сціплую і набожную княжну распаўсюдзілася шырока, і многія князі прасілі яе рукі.

Дасягнуўшы паўналецця, Еўфрасіння (тады яшчэ Прадслава) адмовілася ад моднага тады так званага дынастычнага шлюбу, пастрыглася ў манахіні і пайшла ў манастыр, ігуменняй у якім была яе цётка. У хуткім часе па благаславенні епіскапа Полацкага Ільі маладая манахіня пасялілася ў келлі полацкага Сафійскага сабора, які быў пабудаваны яе дзедам Усяславам Брачыславічам. Там, у храмавым скрыпторыі, яна перапісвала і перакладала богаслужбовыя кнігі. Выручаныя ад продажу кніг грошы раздаваліся бедным. Праца перапісчыка была настолькі фізічна цяжкая, што ёю тады займаліся толькі мужчыны. Разам з перапісваннем царкоўных кніг, хронік, папулярных тады зборнікаў афарызмаў пяро асветніцы магло выводзіць радкі Полацкага летапісу. Еўфрасіння пісала і ўласныя творы-малітвы, павучанні, а таксама перакладала з грэчаскай і лацінскай моваў. Яна збірала кнігі для бібліятэкі Сафійскага сабора.

Прыкладна ў 1124 годзе Еўфрасіння атрымала ад епіскапа Ільі падвор'е святой Сафіі пад Полацкам і заснавала свой жаночы манастыр святога Спаса (пазней ён атрымаў назву Полацкага Спаса-Еўфрасіннеўскага манастыра). У ім манаскі пострыг атрымалі спачатку яе малодшая сястра Гардзіслава (Еўдакія), а потым і стрыечная сястра Звеніслава (Еўпраксія). А неўзабаве Еўфрасінняй Полацкай быў заснаваны і мужчынскі манастыр, пры якім была пабудавана царква Прасвятой Багародзіцы. Дарэчы, для абодвух манастыроў Еўфрасіння напісала статуты, па якіх жылі і дзейнічалі гэтыя ўстановы.

Нястомна збіраючы вакол сябе таленты, Еўфрасіння стала нашай першаю мецэнаткай. На яе замову полацкі дойлід Іаан у 50-х гадах ХІІ стагоддзя збудаваў за 30 тыдняў храм Спаса – найвыдатнейшы помнік полацкай архітэктурнай школы, які захаваўся да нашых дзён. Полацкая князёўна-ігумення была замоўніцай унікальных фрэсак Спасаўскай царквы і створанага полацкім майстрам Лазарам Богшам знакамітага Крыжа, шэдэўра ювелірнага мастацтва XII стагоддзя, які стаў нацыянальнай святыняй Беларусі. Крыж, сведчаць першакрыніцы, быў зроблены ў 1161 годзе. Еўфрасіння падаравала крыж Спаскай царкве. Аднак, на вялікі жаль, ужо ў нашыя часы, у XX стагоддзі, а калі дакладней – у першыя дні Вялікай Айчыннай вайны – крыж знік і далейшы лёс яго да сённяшняга дня застаецца невядомым... З імем Еўфрасінні звязана з'яўленне на нашай зямлі прывезенага з Візантыі неацэннага абраза Маці Божай Адзігітрыі, які, паводле царкоўнага падання, быў намаляваны самім апосталам Лукой. Гэты старажытны абраз Божай Маці зараз захоўваецца ў фондах Рускага музея ў Пецярбургу пад назвай «Адзігітрыя Полацкая». Ён з'яўляецца, як сведчаць гісторыкі, самым раннім узорам іканаграфічнага тыпу на ўсходнеславянскіх землях. I тут, Еўфрасіння зноў выступае як збіральніца і апякунка талентаў...

Еўфрасіння надала вялікі размах пашырэнню пісьмовага слова. У заснаваных ёю манастырах былі адчынены адмысловыя майстэрні па перапісванні кніг – скрыпторыюмы. У створаных ігуменняй школах юныя палачане, апрача царкоўна-славянскай, вучылі грэчаскую і лацінскую мовы, атрымлівалі звесткі з прыродазнаўства і медыцыны. З найбольш здольнымі праводзіліся заняткі па паэтыцы і рыторыцы. Значная ўвага надавалася гісторыі. Тут таксама былі бібліятэкі, ювелірная і іканапісная майстэрні. У скрыпторыях, дарэчы, існавала спецыялізацыя: адны майстры выраблялі каляровыя ініцыялы, другія – пераплёты, трэція – мініяцюрныя малюнкі-застаўкі... Адсюль, з полацкіх скрыпторыяў, і па Полацкай зямлі, і за яе межы ішлі ў свет белы кнігі, падрыхтаваныя, выдадзеныя і блаславёныя ёй – нашай вялікай папярэдніцай Еўфрасінняй Полацкай. Тыя кнігі чыталі і перачытвалі дзясяткі, калі не сотні, такіх жа мудрых і вялікіх людзей на еўрапейскім кантыненце, і, такім чынам, слава і пагалоска пра наш край ішла па ўсяму свету.

Там, у полацкіх скрыпторыях, была складзена і царкоўная служба Е. Полацкай, намаляваны яе абраз, напісаны славуты старажытны твор – «Жыціе Еўфрасінні Полацкай».

«Жыціе Еўфрасінні Полацкай» з'яўляецца не столькі крыніцай біяграфічных звестак пра асветніцу, колькі ўзорам, сапраўдным помнікам старажытнабеларускай пісьменнасці XII стагоддзя. Яно вядома нам у шасці рэдакцыях, прадстаўленых больш чым 100 спісамі. Самы ж даўні з іх датуецца XVI стагоддзем. А паколькі першапачатковы тэкст «Жыція...» адсутнічае, дакладна прасачыць яе жыццёвы і падзвіжніцкі шлях ужо наўрад ці ўдасца каму-небудзь з даследчыкаў.

У красавіку 1167 года Еўфрасіння Полацкая прыняла рашэнне ажыццявіць сваю даўнюю задуму – здзейсніць паломніцтва ў Святую Зямлю, і накіравалася ў падарожжа ў Іерусалім. Сабраўшы напярэдадні землякоў у Спасаўскім манастыры, яна паабяцала ім, што паедзе маліцца і за іх, і за родную полацкую старонку... Еўфрасінню суправаджалі стрыечная сястра Еўпраксія і брат Давыд.

Падчас падарожжа яна сустрэлася з імператарам Візантыі Мануілам Комніным – сваім родзічам... У Царградзе Еўфрасіння і яе спадарожнікі наведалі сабор святой Сафіі, набылі залатое кадзіла і іншыя рэчы, атрымалі благаславенне і накіраваліся далей у падарожжа...

Напрыканцы красавіка 1167 года Еўфрасіння і яе спадарожнікі прыйшлі да іерусалімскіх святынь. Яна ўвайшла ў горад праз Хрыстовую браму, накіравалася да труны Гасподняй... Потым яна пасялілася ў манастыры святой Багародзіцы і тры дні запар наведвалася да труны. У апошні дзень наведвання Еўфрасіння звярнулася да Госпада з малітвай, у якой прасіла яго дазволу памерці ў святым горадзе... Неўзабаве яна захварэла... На 24-ы дзень хваробы, як сведчыць «Жыціе...», яна, паспавядаўшыся і прыняўшы прычасце, пайшла ў іншы Свет. Гэта здарылася 23 мая 1167 года...

Яе пахавалі ў манастыры святога Феадосія непадалёку ад Іерусаліма. У 1187 годзе Еўфрасінню перапахавалі ў Феадосіеву пячору Кіеўскай лаўры. У 1871 годзе ў Полацк была перанесена частка яе мошчаў. А 23 мая 1910 года яе нятленныя астанкі вярнуліся ў Спасаўскі манастыр старажытнага Полацка.

Еўфрасіння Полацкая стала першай усходне-славянскай жанчынай, якую праваслаўная царква абвясціла святой. У 1984 годзе яна была прылічана да Сабора Беларускіх Святых. Полацкую ігуменню паводле даўняй традыцыі прызнае святой і каталіцкая царква. Еўфрасіння шануецца як нябесная заступніца Беларускай зямлі. Дзень памяці святой Еўфрасінні Полацкай адзначаецца штогод 5 чэрвеня (паводле новага стылю).

Асветніцкая дзейнасць князёўны і ігуменні Еўфрасінні Полацкай аказвала вялікі ўплыў і на палітыку Полацкага княства ў цэлым. Яе заклікі да аб'яднання, супраць княжацкіх усобіц папярэджванні аб тым, што братазабойчыя войны могуць прывесці Айчыну да знішчэння, знаходзілі водгукі і ўвасабленне. Дзякуючы гэтаму, аўтарытэт княства яшчэ больш рос і пашыраўся сярод перадавых на той час краін і земляў. Справу Еўфрасінні ў яе часы і потым падхапілі, паглыбілі і развілі яе землякі і аднадумцы, сярод якіх былі Францыск Скарына і Васіль Цяпінскі, Сімяон Полацкі і браты Зізаніі...

  

 

  


01

Акафист преподобней матери нашей Евфросинии, игумении и княжне Полотстей : Память преподобной Евфросинии Полоцкой совершается 23 мая / 5 июня. — [3-е изд.]. — Полоцк : Спасо-Евфросиниевский женский монастырь в г. Полоцке, 2014. — 31 с.


02

 

Арлоў, У. А. Асветніца з роду Усяслава : Ефрасіння Полацкая / У. А. Арлоў. — Мн. : Навука і тэхніка, 1989. — 52 с., [8] л. іл. — (Нашы славутыя землякі).


У кнізе апавядаецца пра асветніцу, адну з самых адукаваных жанчын Еўропы ХІІ стагоддзя Еўфрасінню Полацкую. Пра тое як яна адчыняла школы і скрыпторыі, была збіральніцай і апякункай талентаў, удзельнічала ў грамадска-палітычным і культурным жыцці Полацкага княства.


03

Арлоў, У. А. Еўфрасіння Полацкая = Евфросиния Полоцкая / У. А. Арлоў. — Мн. : Мастацкая літаратура, 1992. — 220 с. — (Святыя зямлі Беларускай).


Кніга прысвечаная святой Еўфрасінні Полацкай.


04

Бирюкова, Л. М. Слава тебе, святой свет преподобной Евфросинии Полоцкой! : пособие для педагогов и воспитателей общеобразовательных школ / Л. М. Бирюкова. — Мн. : Беларусь, 2003. — 111 с.


В пособии представлен образ скромного подвижничества Евфросинии Полоцкой, национальной святой, со всеми присущими восточным славянам качествами, послужившей Отечеству страданием и надеждой, трудом и опорой, верой и любовью.



05

Гарошка, Л. Святая Еўфрасіння-Прадслава, патронка Беларусі : нарыс жыцця і дзейнасці, артыкулы / Л. Гарошка. — Мн. : Мастацкая літаратура, 1996. — 124 с. — (Галасы беларускага замежжа).


Апрача арыгінальнага даследавання, прысвечанага жыццю і дзейнасці Еўфрасінні Полацкай, у кнігу вядомага гісторыка беларускай царквы айца Льва Гарошкі ўвайшлі таксама яго артыкулы пра дахрысціянскую веру нашых продкаў, пачатак хрысціянства і культ Багародзіцы на Беларусі.


06

 Евфросиния Полоцкая / авт.-сост. Н. Г. Куцаева. — Мн. : ФУАинформ, 2007. — 80 с. — (Славное имя. Святые).


В книге рассказывается о великой белорусской просветительнице, святой Евфросинии Полоцкой. На страницах издания читатель найдет много фактов и гипотез, связанных с жизнью и деятельностью этой замечательной личности, ее эпохой, узнает о славных предках святой Евфросинии, о судьбе основанных ею монастырей и о бесценных реликвиях, ставших национальным достоянием белорусского народа.


07

Еўфрасіння Полацкая : жыццяпіс і даследаванне спадчыны Асветніцы / Аўт.-уклад. У. А. Арлоў ; мастак У. А. Фандулеў. — Мн. : Полымя, 2000. — 272 с. — (Нашы славутыя землякі).


Полацкая князёўна Прадслава, якая жыла ў ХІІ стагоддзі, у юныя гады пастрыглася ў манастыр, стала выдатнаю асветніцай, а пасля была прылічана да святых і прызнаная нябеснаю апякункаю Беларускай зямлі.


08

 Житие преподобной матери нашей Евфросинии, игумении и княжны Полоцкой / отв. за вып. монахиня Сергия (Бульчик). — [Полоцк] : Спасо-Евфросиниевский женский монастырь в г. Полоцке Полоцкой епархии Белорусской Православной Церкви, 2012. — 20 с.


09

 Житие преподобной матери нашей Евфросинии, игумении и княжны Полоцкой : к 100-летию перенесения мощей преподобной Евфросинии Полоцкой / [отв. за вып. А. Судник]. — Полоцк : Спасо-Евфросиниевский женский монастырь в г. Полоцке : Полоцкое книжное изд-во, 2008. — 43 с.


10

Жыватворны сімвал Бацькаўшчыны. Гісторыя Крыжа святой Еўфрасінні Полацкай = Животворный символ Отчизны. История Креста святой Евфросинии Полоцкой / Аўт.-уклад. У. Арлоў. — Мн. : Асар, 1998. — 328 с. : іл.


Кніга прысвечана нацыянальнай рэліквіі беларускага народа – Крыжу святой Еўфрасінні Полацкай. На аснове шырокага кола гістарычных крыніц і навуковай літаратуры аўтар апавядае пра стварэнне святыні і яе драматычны лёс у мінулыя стагоддзі.


11

Марціновіч, А. Святая Еўфрасіння : нарыс / А. Марціновіч ; мастак В. П. Сташчанюк. — Мн. : Юнацтва, 1999. — 62 с. : іл.


У кнізе расказваецца пра жыццё і дзейнасць выдатнай беларускай жанчыны – асветніцы ХІІ стагоддзя Еўфрасінні Полацкай. Асаблівая ўвага звернута на яе ролю ў асветніцтве роднага народа, натое, як праз стагоддзі самаахвярны лёс Еўфрасінні Полацкай стаў сімвалам нацыянальнай трываласці і самасвядомасці.


12

Марціновіч, А. Святая Еўфрасіння, альбо Адкуль ёсць, пайшла Полацкая зямля / А. Марціновіч. — Мн. : Беларусь, 2008. — 111 с. : іл.


У кнізе расказваецца пра гісторыю Полацкай зямлі і пра самую слаўную ўраджэнку яе Еўфрасінню Полацкую – выдатную асветніцу ХІІ стагоддзя, апякунку Беларусі.


13

Михаленко, Е. Сказание о житии преподобной Евфросинии, игумении и княжны Полоцкой / Е. Михаленко. — Мн. : Свято-Елисаветинский женский монастырь в г. Минске, 2007. — 80 с. : ил.


Книга современного православного автора в стихотворной форме рассказывает о жизни великой святой, молитвенницы, просветительницы и Небесной покровительницы земли Белорусской.


 

ЛІТАРАТУРА

1. Бутрамееў, У. Князёўна Прадслава, Ефрасіння Полацкая / У. Бутрамееў // Вялікія і славутыя людзі беларускай зямлі / склад. І. Б. Клепікаў. — 2-е выд. — Мн. : БелЭн імя П. Броўкі, 2013. — С. 22—24.

2. Гордун, С. Преподобная Евфросиния Полоцкая – слава земли белорусской / С. Гордун // Адукацыя і Выхаванне. — 2010. — № 6. — С. 75—79.

3. Дубровский, М. Житие Преподобной Евфросинии, княжны Полоцкой : к торжеству перенесения св. мощей пр. Евфросинии из г. Киева в г. Полоцк / М. Дубровский. — Санкт-Петербург, 1910. — 19 с.

4. Еўфрасіння Полацкая // Краіна Беларусь : ілюстраваная гісторыя / тэкст У. Арлоў ; мастак З. Герасімовіч. — 2-е выд., дапр. — Bratislava [Браціслава] : Kalligram, 2012. — С. 60—65.

5. Карпаленка, С. А. Асоба і жыццё Еўфрасінні Полацкай : 9 клас / С. А. Карпаленка // Беларуская мова і літаратура. — 2008. — № 9. — С. 38—41.

6. Майхровіч, А. С. Ефрасіння Полацкая / А. С. Майхровіч // Асветнікі зямлі Беларускай: Х — пачатак ХХ ст. : энцыклапедычны даведнік / рэдкал.: Г. П. Пашкоў (гал. рэд.) і [і інш.] ; мастак У. М. Жук. — 2-е выд. — Мн. : БелЭн, 2006. — С. 160—163.

7. Мельников, А. Преподобная Евросиния Полоцкая / А. Мельников. — Мн. : Четыре четверти, 1997. — 114 с. — (Наши духовные ценности).

8. Мяснікоў, А. Еўфрасіння (1104—1167): Асветніца з Полацка / А. Мяснікоў // Сто асоб беларускай гісторыі : гістарычныя партрэты / А. Мяснікоў. — Мн. : Литература и Искусство, 2008. — С. 13—16.

9. Преподобная Евфросиния, игумения Полоцкая // Велько, А. В. Православные святые земли белорусской / А. В. Велько. — Мн. : Белорусская Провославная Церковь, 2015. — С. 12—13.

10. Тарасаў, С. Еўфрасіння Полацкая / С. Тарасаў // Беларуская мова і літаратура. — 2009. — № 7. — С. 62.